niedziela, 28 listopada 2010

Zabiegi młodego asystenta

Pracowałem w Polsce w klinice uniwersyteckiej i być może dlatego wyglądało to jak wyglądało. Nie chcę potępiać całego systemu kształcenia specjalistów w Polsce, bo znam totylko z własnego przypadku, a wyglądało to tak:

W ciągu 22 miesięcy pracy w klinice w Polsce wykonałem samodzielnie 34 operacji, w większości dzięki uprzejmości jednego z adiunktów. W większości przypadków usunięcia zmian skórnych, usunięcia zespoleń, kilka prostych zabiegów z zakresu chirurgii ogólnej, 2 czy 3 otwarte zespolenia. Kilka "na papierze". Asystowałem do ponad 300 zabiegów.

W ciągu 6 miesięcy pracy w szpitalu w Niemczech wykonałem samodzielnie prawie 40 operacji: usunięcia zespoleń, zespolenia śródszpikowe, osteosyntezy płytkami, od niedawna artroskopie kolana, zerwane ścięgna Achillesa i jeden nerwiak Mortona. ;) Asysty i drobne zabiegi na SOR przestałem liczyć.

Co chcę powiedzieć? W dużym szpitalu klinicznym w Polsce trzeba mieć mocne plecy żeby być dopuszczanym do operacji. Zresztą tutaj w Niemczech jest podobnie w dużych klinikach. Jak jesteś najmłodszym z 15 asystentów to zapomnij na początku o operatywie. Najlepiej kierować się do mniejszych szpitali, gdzie jest maks. 6-8 asystentów i jak najmniej specjalistów. Wtedy mamy gwarancję nauki, przynajmniej podstaw. Na skomplikowane zabiegi przyjdzie czas, można zawsze zmienić pracę i jako doświadczony asystent iść z kierunku specjalistycznych zabiegów.

Czy uważam czas w Polsce za stracony? Tak i nie. Tak, ponieważ pracując tutaj byłbym już o wiele dalej. Nie ponieważ było to jakieś doświadczenie życiowe i poznałem kilka osób które bardzo cenię. Gdybym był jednak w tej samej sytuacji to wyjechałbym od razu po uzyskaniu prawa wykonywania zawodu...

4 komentarze:

  1. Dzien dobry,

    trafilem na Pana bloga poszukujac informacji na temat odbywania stazu lekarskiego w Szwajcarii (dokladnie w Genewie). Czy bylby Pan na tyle uprzejmy i mogl udzielic mi kilku porad/informacji w ww. kwestii? Oczywiscie, gdy znajdzie Pan wolna chwile. Moj adres email to: pawel.wesolowski86@gmail.com.

    Z gory dziekuje i pozdrawiam
    Pawel Wesolowski

    OdpowiedzUsuń
  2. Witamy w portalu doktorzy.de, polscy lekarze w Niemczech ułatwiającym polskojęzycznym turystom i Polakom mieszkającym na terenie Niemiec znalezienie natychmiastowej pomocy medycznej w miejscu ich pobytu. Znajdziesz specjalistów z różnych dziedzin. Baza polskich lekarzy w Niemczech zawiera m.in. dentystów, ginekologów, okulistów, chirurgów, lekarzy pierwszego kontaktu i położne.

    Znajdą tu również Państwo artykuły na temat medycyny i zdrowia oraz forum gdzie można wymieniać się poglądami.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja za to pracowałam w Niemczech jako opiekunka osób starszych i bardzo mi się podobała ta praca. Dzięki firmie https://www.carework.pl mogłam robić to co lubię, czyli pomagać osobom starszym. Opieka nad seniorami dawała mi wiele satysfakcji i jak do tej pory jestem nadal za tym, aby jeszcze raz wyjechać.

    OdpowiedzUsuń